آموزش های ویدئویی در کانال آپارات

0
()

در این درس از سری آموزش های نرم افزار محبوب ویرایش متن آفیس ورد (Microsoft Office Word) نسخه 2016 به بررسی پنل فونت (Font) بخش دوم می پردازیم. آموزش ویدئویی با توضیحات استاد را می توانید در بالا مشاهده کنید.

آموزش پنل فونت آفیس ورد 2016

خط کشیدن روی متن

برای خط کشیدن روی یک متن در نرم افزار ورد، از ابزار Strikethrough استفاده می کنیم. این ابزار برای نشان دادن یک غلط نگارشی، املایی و … مفید می باشد.
برای استفاده از این ابزار، ابتدا متن مورد نظر را انتخاب کرده و سپس از تب Home و پنل Font ، روی آن کلیک می کنیم. برای حذف خط از روی متن مورد نظر، مجدد روی ابزار Strikethrough کلیک می کنیم.

نمونه: این تست است

خط کشیدن روی متن در نرم افزار ورد

قرار دادن متن کوچک بالا و پایین متن اصلی

به منظور قرار دادن یک متن کوچک در بالا و پایین متن اصلی در نرم افزار ورد 2016 ، از ابزار Subscript و Superscript استفاده می کنیم.
برای این کار ابتدا متن مورد نظر را انتخاب می کنیم. سپس با کلیک روی ابزار Subscript ، متن به صورت کوچک پایین متن اصلی قرار می گیرد. با کلیک روی ابزار Superscript ، متن به صورت کوچک بالای متن اصلی قرار می گیرد.
همچنین می توانیم با انتخاب متن کوچک شده، ویژگی هایی مانند رنگ و اندازه آن را تغییر دهیم.

نمونه:  بالا تست ، پایین تست

قرار دادن متن کوچک بالا و پایین متن اصلی در نرم افزار ورد

قرار دادن متن کوچک بالا و پایین متن اصلی در نرم افزار ورد

جلوه های متنی

برای تغییر ویژگی هایی همچون خط حاشیه متن، سایه، بازتاب، درخشش و … در نرم افزار ورد 2016 ، از ابزار Text Effects یا جلوه های متنی استفاده می کنیم. این ویژگی جنبه غیر رسمی تر دارد و می توانیم در زیباسازی عناوین یک کتاب یا مقاله و متون غیر رسمی تر مانند کتاب کودکان از آن ها بهره گرفت.

جلوه های متنی در نرم افزار ورد

با انتخاب این بخش از پنل Font ، پنجره ای شامل جلوه های پیشفرض متنی ظاهر می شود که می توانیم مورد دلخواه را انتخاب کنیم.
برای سفارشی سازی هر ویژگی می توانیم بخش مورد نظر را انتخاب و تغییرات لازم را اعمال کنیم که در زیر مهمترین این ویژگی ها شرح داده شده است:

بخش Outline: خطی را دور حروف یک متن رسم می کند که رنگ، ضخامت و نوع آن قابل تغییر است.
بخش Shadow: در حاشیه یا درون حروف متن سایه ایجاد می کند که رنگ، شفافیت، ضخامت، حالت بلوری بودن، زاویه و فاصله آن از بخش Options قابل تنظیم است.
بخش Reflection: متنی را به صورت بازتاب شده در پایین متن اصلی نشان می دهد که شفافیت، اندازه، حالت بلوری بودن و فاصله آن از متن اصلی از قسمت Options قابل تنظیم است.
بخش Glow: دور متن را به صورت درخشان نشان می دهد که رنگ، اندازه و میزان شفافیت آن از قسمت Options قابل تنظیم می باشد.
بخش Number Styles: این ویژگی مخصوص اعداد می باشد. این ویژگی، ارتفاع و فاصله اعداد از هم را تغییر می دهد تا بتوانیم مورد مناسب بر اساس فونت متن را انتخاب کنیم.
بخش Ligatures: این بخش برای متون انگلیسی و برخی فونت های خاص مانند Gabriola کاربرد دارد. با این ویژگی دو یا چند حرف به صورت یک حرف به نوعی ادغام می شوند تا متنی خوانا و جذاب تری را تشکیل دهند. در بخش آخر یعنی Stylistic sets می توانید انواع سبک نوشتاری که با فونت مورد نظر وجود دارد، مشاهده نمایید.

هایلایت کردن متن

از بخش Text Highlight می توانیم رنگ پشت زمینه متن مورد نظر را به 15 رنگ از پیش تعریف شده تغییر دهیم. برای مثال از این ویژگی به منظور برجسته سازی قسمتی از متون که مهم هستند استفاده می شود.
با کلیک روی آیکن این ویژگی می توانیم آن را فعال و بعد از انتخاب رنگ مورد نظر، هر قسمتی از متن را با آن هایلایت نماییم. بعد از فعال سازی، اشاره گر ماوس به شکل مکان نما و یک قلمو در می آید.
برای از بین بردن هایلایت می توانیم مجددا روی متن مورد نظر که از قبل هایلایت شده بکشیم تا رنگ پشت زمینه از بین برود. همچنین می توانیم بعد از انتخاب متن هایلایت شده مورد نظر، با کلیک بر روی فلش کنار آیکن ابزار، گزینه No Color را انتخاب نماییم.
برای غیر فعال سازی ابزار می توانیم مجددا روی آیکن آن کلیک یا با کلیک بر روی فلش کنار آیکن، در پایین رنگ ها گزینه Stop Highlighting را انتخاب نماییم.

همچنین ببینید:
مهمترین کلیدهای میانبر در نرم افزار ورد 2016

نمونه: این یک هایلایت است

هایلایت کردن متن در نرم افزار ورد

انتخاب رنگ متن

برای انتخاب رنگ متن مورد نظر در نرم افزار ورد 2016، بعد از انتخاب آن، روی فلش کنار قسمت Font Color کلیک می نماییم. در این قسمت رنگ مشکی به عنوان خودکار یا Automatic به صورت پیشفرض انتخاب شده است.
در قسمت Theme Colors می توانیم دامنه ای از رنگ های مشابه را که هر کدام در یک ستون به صورت تم رنگ نمایش داده شده اند انتخاب نمایید.
در قسمت Standard Colors رنگ های استاندارد پر کاربرد قرار دارد. برای مشاهده رنگ های بیشتر می توانیم از بخش More Colors رنگ های استاندارد بیشتر را انتخاب نماییم. همچنین از تب Custom می توانیم تمامی رنگ هایی که در ویندوز مورد استفاده قرار میگیرد را که تعداد 16581375 کد رنگ می باشد، مشاهده و انتخاب نماییم. این تعداد رنگ با ترکیبی از سه رنگ قرمز (Red) ، سبز (Green) و آبی (Blue) بدست می آید که به صورت مخفف رنگ های RGB نامیده می شوند.
از بخش Gradient می توانیم بجای یک رنگ، از طیف رنگ استفاده کنیم که دو بخش تناوب رنگ روشن (Light Variations) و تناوب رنگ تیره (Dark Variations) را شامل می شود. برای استفاده از حالت گرادینت ابتدا از بخش رنگ ها، رنگ مورد نظر را انتخاب و سپس از بخش Gradient طیف تیره و روشن رنگ مورد نظر را می توانیم انتخاب نماییم.

همچنین ببینید:
ویدئو آموزش فهرست ها (Lists) در نرم افزار ورد 2016

انتخاب رنگ متن در نرم افزار ورد

تغییر بزرگی و کوچکی حروف انگلیسی

در نرم افزار ورد 2016 از بخش Change Case می توانیم حالت های مختلف بزرگی یا کوچکی حروف انگلیسی را در کلمات و جملات تغییر دهیم. در این قسمت 5 حالت مختلف داریم:

حالت Sentence case: در این حالت مانند جملات انگلیسی، حرف اول جمله با حرف بزرگ و باقی حروف جمله با حرف کوچک نوشته می شود.
حالت lowercase: در این حالت کلیه حروف جمله به صورت کوچک نوشته می شود.
حالت UPPERCASE: در این حالت کلیه حروف جمله به صورت بزرگ نوشته می شود.
حالت Capitalize Each Word: در این حالت حرف اول هر کلمه در جمله با حرف بزرگ و باقی حروف با حرف کوچک نوشته می شود.
حالت tOGGLE cASE: این یک حالت غیر عادی نوشتن متون انگلیسی است و جنبه غیر رسمی دارد. مثلا برای عناوین یا لوگوی یک برند می تواند کاربرد داشته باشد. به صورتی که حرف اول هر کلمه در جمله با حرف کوچک و باقی حروف با حرف بزرگ نوشته می شود.

تغییر بزرگی و کوچکی حروف انگلیسی در نرم افزار ورد

پاک کردن تمامی فرمت های متن

برای پاک کردن تمامی تغییرات اعمال شده بر روی متن اعم از رنگ ها، اندازه فونت ها و … که در بالا با تمامی این ابزارها آشنا شدیم، از حالت Clear All Formatting استفاده می نماییم. در این حالت متن به صورت پیشفرض نرم افزار ورد و بدون هیچ فرمتی در می آید. دقت نمایید که این ویژگی حالت ابزار هایلایت متن (Text Highlight) را پاک نمی کند.

پاک کردن تمامی فرمت های متن در نرم افزار ورد

امتیاز 1 تا 5 ستاره بده، بعد روی ارسال کلیک کن.

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیاز:

ویدئو آموزش پنل Font در نرم افزار ورد 2016 (بخش دوم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: