آموزش های ویدئویی در کانال آپارات

4
(1)

یکی از مهمترین آزمون ها در امتحان شهری آیین نامه رانندگی، پارک دوبل است. که دغدغه بسیاری از هنرجویان متقاضی گواهینامه رانندگی است.
باید گفت مهارت پیدا کردن در انجام پارک دوبل آنچنان هم سخت نیست و با تمرین زیاد به یک امر عادی و به یک عادت تبدیل می شود.
در این پست آموزشی، عمل پارک دوبل و اصولی که باید رعایت شود را مورد بررسی قرار می دهیم. در بالا می توانید ویدئو را در قالب موشن گرافیک و با توضیحات استاد رمضانی مشاهد فرمایید. با مرجع آموزشی Hi زبان همراه باشید.

بررسی شرایط پارک

قبل از اینکه عمل پارک دوبل را انجام دهیم، ابتدا باید ببینیم که آیا تمام شرایط برای انجام این کار مهیا است یا خیر. با استفاده از آینه ها باید ترافیک پشت سر را مورد بازبینی قرار دهیم تا خطری متوجه ما نباشد.
سپس باید مطمئن شویم که فضای کافی برای پارک وجود دارد تا بتوانیم عمل پارک را انجام دهیم. یعنی در صورتی که پارک بین دو خودرو را انجام دادیم، یک متر از جلو و عقب با خودروهای پارک شده در جلو و پشت سر فاصله داشته باشیم.

همچنین ببینید:
نقاط کور در رانندگی + ویدئو ؛ آیین نامه رانندگی

آموزش پارک دوبل در آیین نامه رانندگی

در صورت مهیا بودن شرایط، ابتدا راهنمای سمت مورد نظر را روشن نموده و سرعت را کم می نماییم. یعنی اگر عمل پارک سمت راست صورت می پذیرد، راهنمای سمت راست را روشن می نماییم.

قرار گرفتن در موازات خودروی کناری

بعد از کاهش سرعت، آماده می شویم تا در کنار خودرویی که قرار است با توجه به آن عمل پارک دوبل را انجام دهیم، توقف نماییم. باید توجه داشت که درست در موازات خودروی کناری قرار بگیریم و از کج کردن خودرو بپرهیزیم. باید فاصله حدود 40 تا 50 سانتی متری را از خودروی کناری رعایت نماییم و همچنین حدود 1 متر جلوتر از آن توقف کنیم.

آموزش پارک دوبل در آیین نامه رانندگی

شروع حرکت به عقب

اکنون با نگاه به اطراف و پشت سر و در صورت نبودن خطر، دنده را در حالت عقب یا R قرار می دهیم و آرام به سمت عقب حرکت می نماییم. به محض اینکه انتهای خودروی کناری را از گوشه شیشه در عقب خودرو مشاهده کردیم، فرمان را به سمت خودروی کناری می چرخانیم.

همچنین ببینید:
رعایت حق تقدم عبور 1؛ تست و آموزش آیین نامه رانندگی

آموزش پارک دوبل در آیین نامه رانندگی

اکنون با رعایت احتیاط و بررسی اطراف، کمی حرکت می کنیم تا از وسط شیشه در جلو بتوانیم پشت خودروی پارک شده کناری را مشاهده کنیم.

آموزش پارک دوبل در آیین نامه رانندگی

قرار گرفتن در محل پارک

با مشاهده پشت خودرو از شیشه در جلو، فرمان را در جهت مخالف خودروی کناری می چرخانیم تا به آرامی در قسمت پارک و بین دو خودروی پارک شده و کنار جدول قرار گیریم.

آموزش پارک دوبل در آیین نامه رانندگی

در صورتی که فاصله با خودروی جلویی بیشتر است، فرمان را صاف کرده و کمی جلوتر می رویم تا دقیقا در وسط دو خودرو قرار گیریم.
در این هنگام باید حدودا 45 سانتی متر از جدول و 1 متر با خودروی جلویی و 1 متر با خودروی عقبی فاصله داشته باشیم.
در این لحظه ترمز پارک (ترمز دستی) را کشیده و خودرو را در حالت دنده 1 قرار می دهیم.

آموزش پارک دوبل در آیین نامه رانندگی

سوالات آیین نامه 1402 , سوالات آیین نامه 1402 با جواب , نمونه سوالات آیین نامه 1402

امتیاز 1 تا 5 ستاره بده، بعد روی ارسال کلیک کن.

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد امتیاز: 1

آموزش پارک دوبل + ویدئو ؛ آیین نامه رانندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: