آموزش های ویدئویی در کانال آپارات

0
()

به خط کشی هایی که در عرض راه ها و خیابان ها ترسیم می شوند، خطوط عرضی می گویند.

انواع خطوط عرضی

خط کشی عبور پیاده
خط ممتد ایست
خطوط توقف منقطع

خطوط عرضی در آیین نامه رانندگی

خط کشی عابر پیاده

خطوط عابر پیاده در ورودی تقاطع یا در محلی معین از راه ها برای استفاده عابر پیاده و عبور از عرض راه رسم می شود. رانندگان با مشاهده این خطوط و در صورتی که عابرین پیاده در حال عبور هستند، همیشه باید حق تقدم را به آنان بدهند و سپس به راه خود ادامه دهند.
عرض خط کشی های عابر پیاده در تقاطع های مختلف بستگی به میزان رفت و آمد عابران پیاده در آن منطقه از شهر دارد.

خط عرضی عابر پیاده در آیین نامه رانندگی

معمولا نزدیک خط کشی های عابر پیاده تابلوی هشدار دهنده گذرگاه عابر پیاده و همچنین در کنار خطکشی عابر پیاده، تابلوی اخباری گذرگاه عابر پیاده نصب می شود. به این طریق رانندگان قبل از رسیدن به این خط کشی ها هشدارهای لازم را دریافت می نمایند.

تابلوهای گذرگاه پیاده در آیین نامه رانندگی

در برخی نقاط پر تردد عابرین پیاده مخصوصا در کلان شهرها، علاوه بر خط کشی عابر پیاده، چراغ راهنمایی ویژه عابرین پیاده نیز نصب می شود. بنابراین به این معناست که عبور عابرین پیاده به شکل ساماندهی شده صورت میگیرد و دارای زمان بندی مشخصی است.

همچنین ببینید:
علائم دست پلیس ؛ تست و آموزش آیین نامه رانندگی

چراغ اهنمایی عابر پیاده در آیین نامه رانندگی

زمانی که چراغ ویژه عابرین پیاده سبز است، وسایل نقلیه باید در پشت خط ایست توقف نمایند و عابران پیاده می توانند با خیالی آسوده تر از روی خطکشی عابر پیاده عبور نمایند. زمانی که این چراغ قرمز شد، عابران پیاده باید منتظر بمانند تا چراغ سبز شود.

امروزه با پیشرفت فناوری و با بهره گیری از هوش مصنوعی، خطوط عابر پیاده هم مخصوصا در کشورهای پیشرفته هوشمندتر و خلاقانه تر شده اند.
برای مثال در یک فناوری جدید از حسگرهای تشخیص عبور عابر پیاده و نزدیک شدن وسایل نقلیه در شب برای هشدار به رانندگان و عابرین پیاده استفاده می شود.
این فناوری با روشن ساختن خودکار تابلوی گذرگاه پیاده و چراغ های چشمک زن و همچنین اعلام صوتی به عابرین پیاده از نزدیک بودن وسیله نقلیه، هشدارهای لازم را به صورت هوشمند ارائه می دهد.

خط ممتد ایست

برای تعیین مرز توقف وسایل نقلیه، از خط ممتد ایست استفاده می شود.

همچنین ببینید:
نقاط کور در رانندگی + ویدئو ؛ آیین نامه رانندگی

خط ممتد ایست در آیین نامه رانندگی

رانندگان قبل از خط ممتد ایست که معمولا در تقاطع ها کشیده می شود، باید توقف کامل نمایند و به وسایل نقلیه ی دیگر اجازه عبور دهند. سپس با رعایت حق تقدم و با احتیاط عبور نمایند.
در صورت مشاهده چراغ راهنمایی در تقاطع و عدم وجود خط ایست، باید در فاصله 5 متری چراغ راهنمایی توقف نماییم.
خط ممتد ایست همچنین قبل از خطکشی عابر پیاده در تقاطع ها هم بکار می رود. رانندگان باید در پشت این خطوط توقف نمایند و به عابران پیاده اجازه دهند از خطکشی عابر پیاده گذر نمایند.

خط توقف منقطع

با مشاهده این خطوط باید از سرعت خود کاسته و با رعایت احتیاط و حق تقدم عبور وارد راه اصلی شوید. همچنین توجه داشته باشید در صورت لزوم باید توقف کامل نمایید و پس از اطمینان از نبود خطر، با احتیاط عبور نمایید.

خط توقف منقطع در آیین نامه رانندگی

سوالات آیین نامه 1402 , سوالات آیین نامه 1402 با جواب , نمونه سوالات آیین نامه 1402

امتیاز 1 تا 5 ستاره بده، بعد روی ارسال کلیک کن.

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیاز:

خطوط عرضی در خیابان + ویدئو ؛ آیین نامه رانندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: