آموزش های ویدئویی در کانال آپارات

5
(1)

خودروها هم مانند اموال ارزشمند دیگر مثل خانه و زمین، نیاز به سندی دارند که مالکیت صاحب آن را اثبات نماید. این سند که برای وسایل نقلیه به عنوان برگ سبز شناخته می شود، شامل اطلاعاتی می شود که این مالکیت را برای صاحب آن اثبات می کند.

برگ سبز خودرو چیست
برگ سبز شامل چه اطلاعاتی است؟

در برگ سبز اطلاعات خودرو و مالک آن قالب رویت است. برای مثال اگر خودرو پژو 206 باشد، اطلاعات زیر می تواند برای آن در بالای برگ سبز ذکر شود:

نوع: سواری | سیستم: پژو | تیپ: 206 SD-TU5 | مدل: 1401 | رنگ: سفید – روغنی | ظرفیت: جمعا 5 نفر | تعداد سیلندر: 4 | نوع سوخت: بنزین | تعداد محور: 2 | تعداد چرخ: 4 | شماره موتور: … | شماره شاسی: … | حجم سیلندر:

شناسه وسیله نقلیه یا VIN (مخفف Vehicle Identification Number) که به اثر انگشت یک وسیله نقلیه معروف بوده و دارای 17 رقم به صورت حروف انگلیسی و اعداد است. این کد مانند یک اثر انگشت در هر خودرویی متفاوت است.
این کد کاربردهای مختلفی دارد و برای مثال در مواردی مانند سرقت خودرو، پلیس با این کد 17 رقمی می تواند وسیله نقلیه سرقت شده را شناسایی نمایند. چون در چند قسمت روی بدنه خودرو حک شده که در خودروهای مختلف مکان درج این کد متفاوت است.

شماره شناسایی خودرو یا VIN چیست

اطلاعات مالک خودرو هم معمولا شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، محل صدور، شماره شناسنامه، شماره ملی، کد پستی، آدرس و شماره پلاک خودرو باشد.

همچنین ببینید:
مفاهیم و ممنوعیت ایستادن و توقف + ویدئو ؛ آیین نامه رانندگی

برگ سبز خودروهای کارکرده

برگ سبز خودروهای کارکرده

پیش تر برای انتقال سند خودروی کارکرده یا به اصطلاح دست دوم، نیاز بود که به دفاتر رسمی مانند دفترخانه مراجعه نماییم و بعد از طی کردن روال اداری، عمل انتقال آن از صاحب قبلی خودرو به صاحب جدید آن انجام شود.
اما طبق قانون مصوب سال 1399 ، با اعلام هیئت دیوان عدالت اداری، برگ سبز به عنوان سند رسمی خودرو محسوب می شود و نیازی به ثبت در دفترخانه رسمی و صرف هزینه های اضافی نیست.
با این حساب این امر به نیروی انتظامی سپرده شده و برای دریافت برگ سبز کافیست بعد از دریافت نوبت از سایت نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک خودرو، به مرکز تعویض پلاک مورد نظر مراجعه نماییم.

🔗 آدرس سامانه نوبت دهی تعویض پلاک: https://nobatdehi.epolice.ir

سامانه تعویض پلاک خودرو

در این مراکز ابتدا باید مدارک مورد نیاز همچون مدارک هویتی و برگ سبز خودرو مالک قبلی را ارائه دهیم و بعد از طی مراحل همچون بررسی فنی خودرو و گواهی عدم خلافی، وجه پلاک پرداخت شود و در نهایت پلاک قدیمی با پلاک جدید تعویض گردد.

همچنین ببینید:
روش 2 ثانیه زمان + ویدئو ؛ آیین نامه رانندگی

اکنون برگ سبز جدید صادر و دریافت می شود. همچنین کارت هوشمند خودرو هم ظرف حداقل یک هفته تا یک ماه به آدرس مالک جدید پست می شود.

برگ سبز خودروهای صفر

برگ سبز خودروهای نو یا صفر

اکنون این سوال مطرح است که آیا برای خودروهای نو که تازه خریداری کرده ایم و به اصطلاح صفر هستند هم باید این کار را انجام دهیم؟
پاسخ خیر است. چون برای خودروهای نو توسط شرکت سازنده آن برگ سبز که سند مالکیت آن است صادر می شود و هنگام تحویل خودرو، برگ سبز آن را هم تحویل میگیرید. بنابراین نیازی به اقدام دیگری نیست.

اگر برگ سبز را گم کردیم؟

مفقودی برگ سبز خودرو

در صورتی که برگ سبز خودرو را گم کرده ایم، برای جلوگیری از سوء استفاده از آن، باید حتما در روزنامه رسمی خبر مفقودی آن را آگهی کنیم. سپس با مراجعه به مراکز منتخب پلیس راهنمایی و رانندگی که برای تعویض پلاک اقدام کردیم، نسبت به دریافت نسخه المثنی برگ سبز خودرو اقدام نماییم.

آگهی مفقودی برگ سبز خودرو در روزنامه رسمی

سوالات آیین نامه 1402 , سوالات آیین نامه 1402 با جواب , نمونه سوالات آیین نامه 1402

امتیاز 1 تا 5 ستاره بده، بعد روی ارسال کلیک کن.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز: 1

برگ سبز خودرو چیست + ویدئو ؛ آیین نامه رانندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: