آموزش های ویدئویی در کانال آپارات

0
()

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد ممکن است در رانندگی با آن مواجه شوند، خرابی خودرو در جاده است. در چنین مواقعی باید به نحوی وسیله نقلیه را از جاده به حاشیه راه انتقال دهیم تا باعث سد راه و برای رانندگان دیگر ایجاد مزاحمت نشود.
مواقعی پیش می آید که به دلایلی امکان انتقال وسیله نقلیه به حاشیه راه سخت بوده و باید از علائم اعلام خطر استفاده کنیم تا سایر استفاده کنندگان از راه متوجه خطر بشوند.

نکات ایمنی خرابی خودرو در جاده

در ادامه چند مورد مهم استفاده از علائم در شرایط و موقعیت های مختلف جاده ای را مورد بررسی قرار می دهیم. با مجله آموزشی Hi زبان همراه باشید.

در جاده با نور کم

اگر در جاده نور کافی وجود نداشت، در فاصله 70 متری جلو و عقب وسیله نقلیه خراب، مشعل نورانی قرمز یا چراغ الکتریکی قرار می دهیم. همچنین یک مشعل یا چراغ باید در کنار خودرو قرار گیرد.
حالا اگر در وسط جاده مانع فیزیکی وجود داشت و مسیر رفت و برگشت وسایل نقلیه در جاده از هم جدا بود، نیازی نیست مشعل یا چراغ را در فاصله 70 متری جلوی وسیله نقلیه خراب قرار دهیم و قرار دادن علائم اعلام خطر در عقب و کنار آن کفایت می کند.
به این دلیل که اگر در وسط جاده مانع فیزیکی مانند بلوار وجود داشته باشد، خودروهایی که از سمت روبرو می آیند نیازی به اعلام خطر ندارند، زیرا امکان قرار گرفتن آنها در مسیر خودروی خراب وجود ندارد.

سر پیچ یا تپه

اگر وسیله نقلیه ای سر پیچ یا تپه دچار خرابی شود، بدلیل اینکه این محدوده ها دید خیلی کمتری نسبت به جاده های عادی و مستقیم دارند، باید علائم اعلام خطر را در فاصله 200 متری قرار بدهیم که رانندگان زودتر متوجه خطر بشوند و احتیاط های لازم مانند کاهش سرعت را به عمل بیاورند.

خرابی خودرو سر پیچ یا تپه

در شب و حاشیه جاده

زمانی که شب است و خودروی خراب در کنار جاده و مماس بر حاشیه سواره رو بوده و بدلیل نبود نور کافی، تشخیص اشیاء و افراد پیرامون از فاصله 150 متری دشوار باشد، راننده وسیله نقلیه چه بیرون خودرو یا درون آن باشد، باید چراغ های کوچک جلو و خطر عقب را روشن کند. در صورتی که چراغ کوچک خراب باشد، باید چراغ های بزرگ را در حالت نور پایین روشن نگه دارد.

همچنین ببینید:
مفاهیم رنگ ها و شکل ها در علائم عبور و مرور؛ تست و آموزش آیین نامه رانندگی

خرابی خودرو در شب

در جاده با نور کافی

هرگاه در جاده نور کافی وجود داشته باشد، به طوری که احتیاج به مشعل یا چراغ نباشد، باید از مثلث های شبرنگ متساوی الاضلاع، دارای زمینه سفید یا زرد با حاشیه قرمز و از نوع علامت احتیاط، به ابعاد حداقل ۳۰ سانتیمتر، در فاصله 70 متری جلو و عقب وسیله نقلیه استفاده کنیم. به نحوی که قابل دیدن باشد و رانندگان دیگر متوجه آن بشوند.

یدک کردن خودروی آسیب دیده

در صورتی که قصد داشته باشیم خودروی خراب را یدک کنیم، روی هر وسیله نقلیه ای که عمل یدک و کشیدن وسیله نقلیه خراب را انجام می دهد باید یک پرچم سفید به ابعاد حداقل ٥۰ سانتیمتر نصب شود، به طوری که رانندگان دیگر از فاصله دور و از دو طرف جاده بتوانند آن را ببینند.

یدک کشی خودروی خراب

نکته مهم دیگر هنگام یدک کشی، قرار گرفتن راننده دارای پروانه مجاز رانندگی در خودروی خراب است تا بتواند در صورت وقوع خطر خودرو را کنترل نماید.
در صورتی که یدک کشی خودروی خراب توسط جرثقیل و با جداکردن محور یا محورهایی از زمین کشیده می شود، نیازی به حضور راننده در خودروی آسیب دیده نیست.

نکات مهم و ضروری یدک کشی
  • خودروی یدک کش فقط می تواند یک خودروی خراب را در یک زمان بکشد و بیشتر از یک خودرو مجاز نیست.
  • در صورتی باید خودروی خراب را به صورت یدک حمل کرد که سیستم فرمان و ترمز آن کاملا سالم باشد، تا بتوان هنگام یدک کشی به خوبی آن را هدایت و در صورت لزوم متوقف کرد.
  • در صورت وجود خرابی در یکی از محورهای وسیله نقلیه آسیب دیده یا نقص در فرمان یا ترمز، یدک کش حتما باید دارای جرثقیل باشد تا بتواند با بلند کردن یک محور خودروی آسیب دیده، آن را بکشد.
  • راننده حتما باید در خودروی آسیب دیده پشت فرمان حضور داشته باشد تا بتواند وسیله نقلیه را با حرکات یدک کش هماهنگ سازد.
  • وسیله نقلیه ای که خودروی خراب را یدک می کشد باید قدرت لازم را برای عمل یدک کشی داشته باشد.
  • ابزار یدک کشی مانند طناب سیمی محکم (سیم بکسل) باید از مقاومت و کیفیت بالایی برخوردار باشند تا در هنگام بکسل کردن وسیله نقلیه خراب، دچار پارگی و در نتیجه آسیب رسیدن به خودرو نشوند و بتوانند با کاهش سرعت فاصله اولیه بین خودروی آسیب دیده و یدک کش را حفظ کنند.
  • عمل یدک کشی باید در ساعاتی که انجام این کار مجاز است صورت گیرد.
  • وسایل نقلیه ای که مسافربری هستند و در آن مسافر قرار دارد، مجاز به انجام عمل یدک کشی نیستند، حتی اگر وسیله نقلیه خراب خود مسافربری باشد.
همچنین ببینید:
خطر حرکت با دنده خلاص در سرازیری + ویدئو ؛ آیین نامه رانندگی

چند تست مهم از سوالات کاردکس آزمون اصلی آیین نامه

1- کدامیک از موارد زیر در خصوص سرعت و حرکت صحیح است؟

1) کنترل وسایل نقلیه در سرعتهای پایین بسیار سخت است.
2) صدمات و تلفات در تصادفات با سرعت زیاد بسیار بیشتر است.
3) در سرعتهای بالا زمان واکنش نسبت به خطرات بسیار افزایش می یابد.
4) سایر کاربران راه بدلیل سرعت بالای وسیله نقلیه شما، زمان واکنش زیادی خواهند داشت.

پاسخ: گزینه دو

2- کم بودن عمق شیار تایر منجر به چه می شود؟

1) کاهش مقدار اصطکاک میان تایر و سطح راه
2) افزایش احتمال آسیب به تایر
3) سرخوردن خودرو به ویژه در سطوح خیس یا مرطوب
4) تمام موارد

پاسخ: گزینه سه

3- منظور از توقف چیست؟

1) ایست وسیله نقلیه در زمان طولانی بدون حضور راننده
2) ایست وسیله نقلیه در زمان کوتاه
3) ایست وسیله نقلیه در زمان طولانی با حضور راننده
4) ایست وسیله نقلیه برای هر مدت ممنوع

پاسخ: گزینه یک

4- کدام مورد زیر از علائم خستگی و خواب آلودگی راننده می باشد؟

1) تمرکز در رانندگی
2) توانایی کنترل خودرو بین خطوط حرکت
3) داشتن سرعت واکنش مناسب نسبت به شرایط
4) عدم کنترل آگاهانه بر سرعت خودرو

پاسخ: گزینه چهار

5- از چند متری تقاطع ها سبقت گرفتن ممنوع است؟

1) 40 متری
2) 30 متری
3) 50 متری
4) سبقت گرفتن محدودیت ندارد.

پاسخ: گزینه سه

امتیاز 1 تا 5 ستاره بده، بعد روی ارسال کلیک کن.

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیاز:

نکات ایمنی خرابی خودرو در جاده؛ تست و آموزش آیین نامه رانندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: