آموزش های ویدئویی در کانال آپارات

5
(1)

یکی از مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای، رانندگی با سرعت بالا است. زمانی که با سرعت بالا رانندگی می کنیم، اگر به طور ناگهانی مانعی در جاده پیش روی ما قرار بگیرد طبیعتا سرعت واکنش ما بسیار پایین خواهد بود و احتمال بروز حادثه و تلفات ناشی از آن به شدت افزایش پیدا می کند.

سرعت مناسب در رانندگی در آیین نامه

بنابراین وظیفه ما این است با سرعت مطمئنه رانندگی کنیم. یعنی باید راه، آب و هوا، شرایط محیطی، محدوده شعاع دید، میزان ترافیک و وضعیت خود و خودرو را در نظر بگیریم تا طبق آن بتوانیم از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کنیم.
در نتیجه رعایت سرعت مطمئنه لزوما به معنی رعایت محدودیت های سرعتی که معمولا به وسیله تابلوها در راه ها مشخص می شوند نیست. بلکه شرایط فوق را هم باید مد نظر قرار داد.
برای مثال اگر در آزادراهی حداکثر سرعت مجاز روی تابلوی راهنمایی و رانندگی 120 کیلومتر در ساعت بود، این محدوده سرعت برای شرایط عادی جاده است. ولی اگر جاده بدلیل بارندگی لغزنده بود چه؟ طبیعتا باید با احتیاط و سرعت کمتری نسبت به محدوده مشخص شده سرعت برانیم.

سرعت مناسب در رانندگی در آیین نامه

برای جلوگیری از بروز سوانح رانندگی قوانینی در آیین نامه راهنمایی و رانندگی وضع شده که رانندگان را ملزم به رعایت سرعت مجاز می کند. و عدم تابعیت از این قوانین باعث جریمه شدن، اعمال قانون و لحاظ شدن نمره منفی برای فرد خاطی می شود. زیرا سرعت بالا احتمال وقوع تصادفات را بالا می برد و می تواند صدمات جبران ناپذیر مالی و جانی را به همراه داشته باشد.

چرا رانندگی با سرعت بالا باعث ایجاد خطر می شود؟

سرعت مناسب در رانندگی در آیین نامه

  • سرعت بالا زمان واکنش نسبت به خطر را کاهش می دهد. در نتیجه کنترل وسیله نقلیه را سخت کرده، شدت برخورد را افزایش داده و طبیعتا صدمات و تلفات هم بیشتر است.
  • با افزایش صدمات ناشی از تصادف، احتمال کشته شدن راننده و سرنشینان هم افزایش می یابد.
  • سرعت بالا علاوه بر کاهش زمان واکنش ما نسبت به خطر، سرعت واکنش سایر رانندگان را هم کاهش می دهد. بنابراین نمی توانند از خطر تصادف بگریزند.
چطور سرعت مناسب را انتخاب کنیم؟

بر اساس نکاتی که بالاتر بیان شد، سرعت مناسب باید با توجه به شرایط جاده انتخاب شود و در شرایط عادی راه می توانیم از حداکثر سرعت مجاز که با علائم جاده ای مشخص می شود استفاده کنیم.
در ادامه برخی شرایط خاص جاده را مورد بررسی قرار می دهیم.

همچنین ببینید:
اصول سبقت گرفتن + ویدئو ؛ تست و آموزش آیین نامه رانندگی

در خیابان هایی که خودروها در کنار آن پارک هستند، سرعت را طوری تنظیم کنید که اگر رانندگان و سرنشینان ناگهان در خودرو را باز کردند، بتوانید به موقع توقف و از برخورد با آنان یا درب خودرو جلوگیری کنید.

در صورت نزدیک شدن به چراغ سبز راهنمایی سرعت را طوری تنظیم کنید تا بتوانید در صورت لزوم توقف نمایید. چون ممکن است هنگام رسیدن به تقاطع چراغ زرد یا قرمز شود. در نتیجه باید سرعت به میزانی باشد که آمادگی های لازم را برای توقف داشته باشید.

سرعت مناسب باید با توجه به شرایط جاده انتخاب شود. برای مثال اگر جلوتر با چاله یا دست انداز روبرو هستیم یا شن و ماسه وجود دارد، باید سرعت را کاهش دهیم. همچنین به دلیل تعمیرات راه اگر تابلوهایی با محدودیت سرعت نصب شده است، باید طبق قوانین عمل نموده و سرعت را کاهش دهیم.

سرعت مناسب در رانندگی در آیین نامه

– ممکن است بدلیل ریزش باران و برف، وجود مه، کمبود نور، تابش مستقیم خورشید و … شعاع دید ما کاهش یابد. بنابراین در این شرایط باید سرعت را کاهش دهیم تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.

– هنگام عبور از خیابان، مخصوصا در نزدیکی مجتمع های تجاری، مناطق مسکونی و مدارس، مراقب عابران پیاده و دوچرخه سواران باشید. چون رفت و آمد آنها در این مناطق بیشتر است. زیرا امکان دارد عابرین پیاده قبل از اینکه وارد خیابان شوند، متوجه خودروهایی که در خیابان در حال حرکت هستند نباشند.
همچنین زمانی که از کنار دوچرخه سواران در حال عبور هستید، فاصله با آن ها را حفظ کنید و از فاصله خیلی نزدیک از کنارشان عبور نکنید. زیرا دوچرخه نسبت به خودرو تعادل کمتری داشته و احتمال خطر انحراف آن و بروز حادثه بیشتر است.

محدودیت سرعت

همانطور که پیش تر بیان شد، طبق قوانین آیین نامه راهنمایی و رانندگی استفاده کنندگان از راه موظف هستند طبق محدودیت های سرعتی تعیین شده توسط قانون عمل کنند و از رانندگی با سرعت غیر مجاز بپرهیزند.

سرعت مناسب در رانندگی در آیین نامه

سه نوع اصلی محدودیت سرعت وجود دارد که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم:

1- علائم راهنمایی و رانندگی: در این نوع محدودیت های سرعت بوسیله تابلوها در راه ها مشخص می شوند. محدودیت سرعت در تابلوها می تواند بین 30 کیلومتر و 120 کیلومتر بر ساعت می باشد.
برای مثال در معابر محلی و میدان های درون شهری حداکثر سرعت 30 کیلومتر بر ساعت و در آزادراه های درون شهری حداکثر 120 کیلومتر بر ساعت می باشد.

2- بر اساس منطقه: ممکن است در برخی منطقه ها برای محدودیت سرعت تابلویی وجود نداشته باشد.
برای مثال زمانی که در مناطق مسکونی در حال رانندگی هستیم، باید طبق قوانین محدودیت سرعتی تعیین شده برای این مناطق عمل نماییم. هرچند تابلویی وجود نداشته باشد.

3- محدودیت سرعت برای وسایل نقلیه خاص: ممکن است در برخی راه ها محدودیت سرعت با توجه به نوع وسیله نقلیه متفاوت باشد.
برای مثال در آزادراه های بیرون شهری حداکثر سرعت برای سواری و وانت بار 120 کیلومتر بر ساعت است. اما برای وسایل نقلیه سنگین مانند اتوبوس، مینی بوس، تریلی، کامیون و کامیونت 110 کیلومتر بر ساعت است.

چند تست مهم از سوالات کاردکس آزمون اصلی آیین نامه

1- این تابلو بیانگر چیست؟

همچنین ببینید:
چراغ های راهنمایی چشمک زن و چراغ های پیکان دار راهنما؛ تست و آموزش آیین نامه رانندگی

تابلوهای بازدارنده یا انتظامی

1) عبور با عرض بیش از 2 متر ممنوع
2) عبور با بار بیش از 2 تن در هر محور ممنوع
3) عبور وسایل نقلیه یا وزن بیش از 2 تن ممنوع
4) عبور با ارتفاع بیش از 2 متر ممنوع

پاسخ: گزینه یک

2- این تابلو بیانگر چیست؟

تابلوهای بازدارنده یا انتظامی

1) رعایت فاصله بیش از 70 متر ممنوع
2) رعایت فاصله کمتر از 70 متر ممنوع
3) سرعت بیش از 70 کیلومتر بر ساعت ممنوع
4) سرعت کمتر از 70 کیلومتر بر ساعت ممنوع

پاسخ: گزینه دو

3- این تابلو بیانگر چیست؟

1) فقط عبور پیاده
2) فقط عبور دوچرخه و پیاده
3) گذرگاه پیاده
4) عبور اطفال

پاسخ: گزینه سه

4- در کدامیک از محل های زیر ایستادن یا توقف مجاز است؟

1) در فاصله 10 متری تقاطع
2) خطوط پارک
3) روی پل ها
4) پیاده رو گذرگاه پیاده

پاسخ: گزینه دو

5- حداقل سرعت در آزاد راه های واقع در شهرها و مناطق مسکونی چند کیلومتر در ساعت است؟

1) 70 کیلومتر در ساعت
2) 30 کیلومتر در ساعت
3) 50 کیلومتر در ساعت
4) 60 کیلومتر در ساعت

پاسخ: گزینه یک

سوالات آیین نامه 1402 , سوالات آیین نامه 1402 با جواب , نمونه سوالات آیین نامه 1402

امتیاز 1 تا 5 ستاره بده، بعد روی ارسال کلیک کن.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز: 1

سرعت مناسب در رانندگی؛ تست و آموزش آیین نامه رانندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: