آموزش های ویدئویی در کانال آپارات

5
(1)

یکی از مهمترین آزمون های شهری، انجام دور دو فرمان است. این آزمون برای بسیاری از هنرجویان در ابتدای رانندگی کاری سخت به نظر می رسد و بدلیل استرس زیاد ممکن است عجله کرده و ماشین را خاموش کنند. در نتیجه می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس، خراب شدن آزمون و مردودی شود.
ولی اصلا نباید این امر باعث ناامیدی شود. چون هر مهارتی با تکرار و تمرین عادی و به یک عادت تبدیل می شود.

نکات ممنوعیت دور زدن

نکته بعدی این است که باید توجه داشته باشیم دور زدن در آن محدوده ممنوع نباشد. دور زدن در موارد زیر ممنوع است:

اگر وسط خیابان خط ممتد وجود داشته باشد.
در محدوده 15 متری تقاطع باشیم.
خیابان یک طرفه باشد.
روی خط کشی عابر پیاده باشیم.
جایی که میدان دید کافی وجود نداشته باشد، مثلا در محدوده 150 متری پیچ ها، پل ها و تونل ها.

اگر در آزمون شهری هم هستیم و برای مثال در وسط خیابان خط ممتد وجود داشت، در صورتی که افسر از ما دور دو فرمان خواست، ابتدا باید از او اجازه بگیریم و سپس عمل دور زدن را انجام دهیم. در اینجا مهم این است که افسر آزمون گیرنده راهنمایی و رانندگی بداند ما محل های ممنوعیت دور زدن را بلد هستیم.

شروع دور دو فرمان

مانند نکاتی که در دور یک فرمان قبلا گفته شد، ابتدا در جاده راهنمای سمت راست را روشن می کنیم و در سمت راست و در فاصله ی 45 سانتی متری کنار جدول توقف می نماییم. یعنی جایی که قرار است عمل دور زدن را انجام دهیم.

همچنین ببینید:
چراغ های راهنمایی چشمک زن و چراغ های پیکان دار راهنما؛ تست و آموزش آیین نامه رانندگی

آموزش دور دو فرمان در رانندگی

اکنون برای شروع دور دو فرمان، ابتدا راهنمای سمت چپ را روشن می کنیم و فرمان را در حالت 30 درجه به چپ میچرخانیم تا خودرو آماده دور زدن بشود.

آموزش دور دو فرمان در رانندگی

نکته مهم این قسمت حفظ حالت نیم کلاچ و فشردن کم پدال گاز است. چون رعایت نکردن این کار و بازی با کلاچ ممکن است باعث خاموش شدن ماشین و مردودی در آزمون شود. که برای بسیاری از آزمون دهنده ها متاسفانه اتفاق می افتد.
در اینجا نداشتن استرس به منظور کنترل داشتن بر انجام درست و بدون نقص این کار بسیار مهم است تا بتوانیم میان گاز و کلاچ گرفتن هماهنگی ایجاد نماییم.

اکنون که در وسط خیابان مکث کوتاهی کرده ایم، به سمت چپ و راست خودمان نگاهی می اندازیم و در صورت نبود خطر، با همان حالت نیم کلاچ و گاز کم تا حدود یک متر مانده به جدول مکث کوتاهی کرده و فرمان را صاف می کنیم. حالا دوباره با همان حالت ادامه داده و جلوتر می رویم تا نزدیک جدول شویم.

آموزش دور دو فرمان در رانندگی

اکنون مجدد به اطراف نگاهی می اندازیم تا خطری نباشد. حالا وقت آن است که راهنمای سمت راست را روشن نماییم و دنده را در حالت عقب قرار دهیم و فرمان را تا انتها به سمت راست بچرخانیم. کمی به سمت عقب حرکت می کنیم تا جایی که بتوانیم زیر جدول را ببینیم.

همچنین ببینید:
سرعت خودرو در بیرون شهر و مناطق غیر مسکونی؛ تست و آموزش آیین نامه رانندگی

آموزش دور دو فرمان در رانندگی

توجه داشته باشید که عقب خودرو نباید از خط ممتد وسط خیابان عبور کند که با دیدن زیر جدول، انتهای پشت خودرو در حالت مناسبی تقریبا روی خط ممتد قرار میگیرد و از آن عبور نمی کند.

در مرحله آخر راهنمای سمت چپ را روشن نموده و دنده را در حالت یک قرار می دهیم. حالا با حالت نیم کلاچ و گاز کم همزمان با حرکت، فرمان را به چپ میچرخانیم تا در کنار جدول با فاصله تقریبا 45 سانتی متری قرار بگیریم.

آموزش دور دو فرمان در رانندگی

در صورتی که افسر آزمون گیرنده از ما درخواست پارک در کنار جدول را خواست، در همان حالت توقف کرده و دنده را در حالت خلاص قرار می دهیم و ترمز دستی را می کشیم.

دوستان دقت داشته باشید آزمون شهری بیشتر نیاز به تمرین عملی دارد و نباید به دیدن ویدئو بسنده کرد. بهترین روش یادگیری آزمون شهری، نشستن پشت فرمان خودرو در حالت واقعی است تا بتوانیم حالت امتحان را برای خودمان ایجاد کنیم.

سوالات آیین نامه 1402 , سوالات آیین نامه 1402 با جواب , نمونه سوالات آیین نامه 1402

امتیاز 1 تا 5 ستاره بده، بعد روی ارسال کلیک کن.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز: 1

آموزش دور دو فرمان + ویدئو ؛ آیین نامه رانندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: