0
()

فراموش کردن دلیل ورود به یک اتاق یا فراموش کردن نام شخص بلافاصله پس از معرفی، همیشه خسته کننده است. لازم نیست از این موارد که نشان دهنده مشکل حافظه هستند، نگران باشید.
چند روش ساده را امتحان کنید که به طور طبیعی ممکن است حافظه کوتاه مدت شما را تقویت کند. در ادامه با ۵ روش تقویت حافظه کوتاه مدت با مجله علمی آموزشی Hi زبان همراه باشید.

روش های تقویت حافظه کوتاه مدت
۱- برای به خاطر سپردن، روی آن چیز تمرکز کنید

تمرکز فشرده به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه ممکن است به حفظ حافظه کمک کند. از نظر علمی، حافظه کوتاه مدت فقط ۱۵ تا ۳۰ ثانیه طول می کشد. پس از آن، اطلاعات یا دور انداخته می شوند یا به حافظه بلند مدت انتقال می یابند.
بنابراین، تمرکز دقیق روی یک قطعه اطلاعات جدید به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه می تواند آن را در حافظه کوتاه مدت شما حفظ کرده و به انتقال آن به حافظه بلند مدت کمک کند.
برای به خاطر سپردن نام خدمتکار در یک رستوران، وقتی خود را معرفی می کند، تمرکز کامل تان را به آنها بدهید، سپس سعی کنید تا ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نام او را تکرار کرده و در مورد آن فکر کنید.

۲- حواس چندگانه را درگیر کنید

استفاده از حواس باعث افزایش تمرکز و ایجاد ارتباطات کمک کننده با حافظه می شود.
وقتی با اشخاص جدیدی ملاقات می کنید، با دقت گوش دهید و مستقیماً به آنها نگاه کنید تا خودشان را معرفی کنند.
نام آنها را بلافاصله پس بیان آن، تکرار کنید. دست آنها را تکان دهید و به گرمی بفشرید. حتی به عطر یا ادکلن آنها توجه کنید. هرچه ارتباطات حسی بیشتری ایجاد کنید، حافظه محکم تر رمزگذاری می شود.
تکرار یک نام یا هر چیز دیگری که می خواهید به خاطر داشته باشید، با صدای بلند همیشه راه خوبی برای تقویت حافظه کوتاه مدت است. به حرف خود یا کلمه یا عبارت خود گوش دهید و این کار را با نظم ادامه دهید.

همچنین ببینید:
۵ راز داشتن خواب راحت در شب
۳- سعی کنید چیزها را در گروه هایی دسته بندی کنید

چیزهای پیچیده را به بخش های قابل کنترل و سازماندهی شده تقسیم کنید. تکه تکه کردن به یادآوری مربوط می شود و امروزه اصل استفاده از خط تیره برای چند بخش کردن شماره تلفن های ۱۰ رقمی به یک عادت بین مردم تبدیل شده است.
به خاطر سپردن گروه های ۳ ، ۳ و ۴ عددی آسان تر از به خاطر سپردن یک رشته ۱۰ عددی است. شما می توانید در هر بخش را به موضوعی مرتبط کنید.برای مثال، شاید بخش «۳۰۱۵» یک شماره تلفن شامل شماره پیراهن دو ورزشکار مورد علاقه شما باشد.
به خاطر سپردن لیست مواد غذایی ممکن است چالش برانگیز باشد، اما با گروه بندی اقلام بر اساس دسته بندی محصولات، لبنیات، محصولات، گوشت و غیره قابل کنترل تر است. به یاد آوردن ۶ لیست خرید کوچکتر، آسانتر از یک لیست بزرگتر است.

۴- ارتباطات ساختار یافته ای بسازید

اطلاعات اصلی و نحوه ارتباط بخش های ثانویه با آنها را به خاطر بسپارید. به عبارت دیگر، مهمترین اطلاعات را در اولویت قرار دهید، اما بر حفظ ساختارهایی که این اطلاعات حیاتی را به مطالب کم اهمیتی که می خواهید به خاطر بسپارید متصل می کند، نیز تمرکز کنید.در واقع شما یک نقشه حباب ذهنی ایجاد می کنید. جایی که حباب مرکزی حاوی اطلاعات اصلی است و با ارتباط با حباب های اطراف حاوی اطلاعات پشتیبانی کننده متصل می شود.
به عنوان مثال، فرض کنید شما در یک دور همی خانوادگی هستید و سعی دارید نام چهار فرد از اقوام دور را که هر کدام دارای همسر و فرزندان هستند، بخاطر بسپرید.
برای هر گروه خانوادگی، ابتدا نام شخص مورد نظر خود را به خاطر بسپارید یعنی حباب مرکزی، سپس با نام اعضای دیگر خانواده آن شخص یعنی حباب های اطراف، پیوند برقرار کنید.

همچنین ببینید:
۵ راز داشتن خواب راحت در شب
۵- مغز خود را فعال نگه دارید

تحریک ذهنی منظم ممکن است برای سلامت مغز و حافظه مفید باشد. همانطور که ماهیچه های شما در اثر عدم تحرک بدنی ضعیف می شوند، عدم تحرک مغزی نیز ممکن است منجر به افت روحی شود.
منطقی است که مغز فعال تر احتمالاً مغز سالم تری است و داشتن مغز سالم به حافظه کوتاه مدت شما کمک می کند.
انجام یک گفتگوی ساده با شخص دیگر می تواند برای سلامت مغز و حافظه مفید باشد. علاوه بر صحبت کردن، شطرنج بازی کنید، پازل را با هم انجام دهید یا فعالیتهای دیگری را انجام دهید که باعث می شود مغز شما بیشتر کار کند.
وقتی تنها هستید نیز ذهن خود را تحریک کنید. به جای تماشای منفعلانه تلویزیون، کتاب بخوانید یا نامه ای برای یک دوست قدیمی بنویسید.
حفظ قرآن یا یادگیری یک زبان دوم مانند انگلیسی می تواند تاثیر خیلی مهمی در تقویت حافظه داشته باشد و بیماری آلزایمر (فراموشی) در سنین کهنسالی را به طرز قابل توجهی به تاخیر بیاندازد.

امتیاز 1 تا 5 ستاره بده، بعد روی ارسال کلیک کن.

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیاز:

۵ روش تقویت حافظه کوتاه مدت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: