آموزش های ویدئویی در کانال آپارات

5
(3)

عمل گردش در راه ها و موقعیت های مختلف دارای اصول و قواعدی است که رعایت کردن آن مانع بروز بسیاری از حوادث شایع در رانندگی می شود. این اصول در آیین نامه راهنمایی و رانندگی مشخص شده که به بررسی آن ها می پردازیم.

گردش به راست در تقاطع

بر اساس قوانین آیین نامه رانندگی، به منظور گردش به راست ابتدا باید سرعت، جهت و موقعیت وسایل نقلیه جلو و پشت سر را در خیابان در نظر گرفت. سپس با حفظ فاصله مناسب با خودروهای دیگر، چراغ راهنمای سمت راست را روشن کرده و وارد خط عبوری سمت راست می شویم و با رعایت احتیاط به راست گردش می کنیم.

اصول گردش به سمت راست در آیین نامه رانندگی

در صورت خراب بودن چراغ راهنما، از علائم دست استفاده می کنیم و دست چپ را به صورت عمودی به سمت بالا میبریم. این علامت به معنی گردش به راست می باشد.

گردش به چپ در تقاطع

برای گردش به چپ هم باید سرعت، جهت و موقعیت وسایل نقلیه جلو و پشت سر را مد نظر قرار داد. سپس با حفظ فاصله کافی با سایر وسایل نقلیه و با زدن راهنمای سمت چپ یا علامت دست، به مسیر مجاز سمت چپ خیابان می رویم. به طوری که موقعیت خودرو در وسط تقاطع باشد.

اصول گردش به چپ در آیین نامه رانندگی

سپس با رعایت حق تقدم به سمت چپ گردش می کنیم. باید گردش به چپ به گونه ای باشد که بعد قرار گرفتن در تقاطع سمت چپ، در مجاورت محور وسط آن و در مسیر مجاز باشیم.

گردش به چپ در راه دو طرفه بیرون شهر بدون مانع فیزیکی

در صورتی که در راه های بیرون شهری دارای دو خط عبور رفت و برگشت بدون مانع فیزیکی مانند بلوار در وسط جاده بخواهیم به چپ گردش کنیم، باید در شانه سمت راست راه یا در صورت وجود نداشتن آن، در منتهی الیه سمت راست جاده توقف کنیم.

همچنین ببینید:
مفاهیم و ممنوعیت ایستادن و توقف + ویدئو ؛ آیین نامه رانندگی

اصول گردش به چپ در آیین نامه رانندگی

سپس با در نظر گرفتن سرعت، جهت و موقعیت سایر وسایل نقلیه که در حال عبور مستقیم در جاده هستند، ابتدا چراغ راهنما را روشن کرده و با احتیاط به سمت چپ گردش می کنیم.
اینجا هم در صورت خرابی چراغ راهنما، از علائم دست استفاده می کنیم. به این صورت که دست چپ را به صورت افقی نگه می داریم. این علامت به معنی گردش به چپ می باشد.
زیرا در خیابان دو طرفه، وسایل نقلیه از روبرو می آیند و در وسط جاده مانع فیزیکی وجود ندارد. بنابراین به دلیل وجود احتمال خطر تصادف با خودروهای روبرو، نمی توانیم به سمت چپ جاده رفته و عمل گردش را انجام دهیم.

گردش به چپ در راه یک طرفه

در راه یک طرفه بدلیل اینکه از روبرو وسیله نقلیه ای نمی آید، نیازی نیست به سمت راست جاده یا شانه راه برویم و سپس به سمت چپ گردش کنیم.

اصول گردش به چپ در آیین نامه رانندگی

بنابراین برای گردش به چپ در راه یک طرفه، ابتدا با در نظر گرفتن سرعت، جهت و موقعیت وسایل نقلیه پشت سر، با استفاده از چراغ راهنما یا علامت دست، به منتهی الیه سمت چپ جاده می رویم و سپس به سمت چپ گردش می کنیم.

چند نکته مهم
  • در پیچ ها، سربالایی ها و تونل ها بدلیل اینکه میدان دید کمی دارند، باید از دور زدن در فاصله 150 متری و کمتر در این مکان ها خودداری کرد.
  • حرکت با دنده عقب در آزادراه ها و بزرگراه ها و ورودی و خروجی آن ها ممنوع است. در راه ها و جاده های عادی در صورتی که ضروری باشد و مانع بسته شدن راه دیگر وسایل نقلیه و ایجاد حادثه نشود، دور زدن مجاز است.
  • در برخی تقاطع ها مسیر حرکت وسایل نقلیه به وسیله فلش های جهت نما مشخص شده است و رانندگان باید در همان جهت مشخص شده در تقاطع حرکت کنند.
  • در تقاطع هایی که با ترسیم جهت نما بر سطح آنها مسیر حرکت مشخص شده، رانندگان موظفند تنها در همان جهت ترسیم شده بر سطح تقاطع به حرکت خود ادامه دهند.
  • همچنین در معابر باید حدالامکان از فلش های جهت نما پیروی کرد. مگر اینکه بخواهیم تغییر خط، توقف یا گردش داشته باشیم که باید طبق قوانین مشخص شده و رعایت کامل آن، از مسیر ترسیم شده توسط فلش ها خارج شویم.
همچنین ببینید:
تابلوهای هشداردهنده یا اخطاری؛ تست و آموزش آیین نامه رانندگی

چند تست مهم از سوالات کاردکس آزمون اصلی آیین نامه

1- استفاده از حداقل سرعت مجاز برای کلیه وسایل نقلیه صرفا در …

1) خط عبوری سمت چپ راست جانب شانه آزادراه مجاز می باشد.
2) خط عبوری سمت راست جانب شانه آزادراه مجاز می باشد.
3) تمامی خط عبور مجاز می باشد.
4) بستگی به نوع وسیله نقلیه دارد.

پاسخ: گزینه دو

2- بازگذاشتن در صندوق عقب وسایل نقلیه در حال حرکت …

1) مجاز است.
2) در صورت داشتن بار مجاز است.
3) در صورت رعایت سایر شرایط مجاز است.
4) ممنوع است.

پاسخ: گزینه چهار

3- کدام تابلو، تقاطع راه آهن بدون راهبند را اعلام می دارد؟

آزمون اصلی آیین نامه کاردکس

پاسخ: تابلوی چهار

4- عنوان این تابلو چیست؟

تابلوهای بازدارنده یا انتظامی

1) عبور وسایل نقلیه ممنوع
2) عبور سواری ممنوع
3) عبور سواری شخصی ممنوع
4) عبور وسایل نقلیه موتوری ممنوع

پاسخ: گزینه دو

5- عنوان این تابلو چیست؟

تابلوهای بازدارنده یا انتظامی

1) عبور گاری ممنوع
2) عبور کامیون ممنوع
3) عبور کامیون یدک دار ممنوع
4) عبور خودرو با یدک ممنوع

پاسخ: گزینه چهار

سوالات آیین نامه 1402 , سوالات آیین نامه 1402 با جواب , نمونه سوالات آیین نامه 1402

امتیاز 1 تا 5 ستاره بده، بعد روی ارسال کلیک کن.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز: 3

اصول گردش به سمت راست و چپ؛ تست و آموزش آیین نامه رانندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: